تبلیغات
جرعه نور

جرعه نور
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
وبلاگ از نظر شما چگونه است؟






روش را به یك تعریف، ابزار كسب دانش در معنای وسیع آن توصیف كردیم و گفتیم دو نوع روش را باید از همدیگر تمایز دهیم؛ روش نظم دادن به تعلیم و روش یافتن دانش جدید. وجه اشتراك آنها حركت از معلوم به مجهول است و لازم است برای فهم بهتر مفاهیم و واژگان نزدیك به روش به نسبت سنجی ارتباط بین آنها بپردازیم. از این رو، در شماره های گذشته اصطلاحات به رابطه «روش و نظریه» و ارتباط «روش و مدل» پرداختیم و این نكته روشن شد كه اگر عالم سیاست مدلی در دست نداشته باشد با انبوه اطلاعات خام مواجه می شود. اینك به ارتباط دو سویه «روش و نظام دانایی» كه از دیگر واژگان نزدیك به آن است، می پردازیم

روش را به یك تعریف، ابزار كسب دانش در معنای وسیع آن توصیف كردیم و گفتیم دو نوع روش را باید از همدیگر تمایز دهیم؛ روش نظم دادن به تعلیم و روش یافتن دانش جدید. وجه اشتراك آنها حركت از معلوم به مجهول است و لازم است برای فهم بهتر مفاهیم و واژگان نزدیك به روش به نسبت سنجی ارتباط بین آنها بپردازیم. از این رو، در شماره های گذشته اصطلاحات به رابطه «روش و نظریه» و ارتباط «روش و مدل» پرداختیم و این نكته روشن شد كه اگر عالم سیاست مدلی در دست نداشته باشد با انبوه اطلاعات خام مواجه می شود. اینك به ارتباط دو سویه «روش و نظام دانایی» كه از دیگر واژگان نزدیك به آن است، می پردازیم. نظام دانایی یا (episteme)، فضای حاكم بر علوم در یك عصر را ترسیم می كند. به طور مثال، سنت و تجدد نظام دانایی خاص خود را دارند. كسی كه در نظام دانایی سنت می اندیشد و نمی تواند از آن خارج شود، مشكل توانایی فهم مدرنیته را خواهد داشت. از این رو، گزاف نیست اگر گفته شود كه مهم ترین عنصر شكل دهنده نظام دانایی، مباحث روش شناسانه آن است. از سوی دیگر باید متوجه بود كه می توان از نظام های دانایی متنوع سخن به میان آورد؛ نظام دانایی یونانی، مسیحی، اسلامی و مدرن. اما آنچه این نظام های دانایی را از یكدیگر متمایز می كند، در درجه اول ارزشی است كه هر كدام از آنها به عقل، وحی و تجربه می دهند. دانش های دوران یونان با محوریت عقل سامان داده شد، در حالی كه در مسیحیت و اسلام به عنوان ادیان الهی كه در تكون آنها دست تطاول بشر كوتاه است، بحث مهم و محوری «وحی و ایمان» نیز برای خود جای پایی باز كردند، هر چند در آن دو دین الهی نیز این نسبت یكسان نیست. بین روش و دانش رابطه بنیادی وجود دارد. پژوهش به عنوان حالت ثانویه، واسطه روش با دانش تلقی می شود. روش در واقع، چگونگی طی كردن مسیر برای حل مسئله است. در حالی كه این نظام دانایی است كه درجه اعتبار روش ها را مشخص می كند و به روش اجازه می دهد گام های خود را در آن فضا بردارد. به طور مثال نظام دانایی مدرن و سنت، هر كدام روش های خاص خود را به همراه داشته اند، هر چند روش و نظام دانایی در ارتباطی دو جانبه به هم یاری می رسانند.


برگرفته از صبح صادق - شماره448




طبقه بندی: اصطلاحات،
[ یکشنبه بیست و ششم اردیبهشتماه سال 1389 ] [ 02:19 ] [ جرعه نور ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

درود خدا ر روان پاک رهبر کبیر انقلاب اسلام حضرت امام خمینی ره و سلام برارواح مطهر شهدای اسلام علی الخصوص شهدای هشت سال دفاع مقدس


امسال براى اینكه ما بتوانیم آنچه را كه در این دعاى شریف به ما تعلیم داده شده است و وظیفه‌ ماست، انجام بدهیم، براى اینكه بتوانیم بر طبق اقتضائات كشور و ظرفیت هاى كشور حركت كنیم، احتیاج داریم به اینكه همت خودمان را چند برابر كنیم؛ كار را متراكم‌تر و پرتلاش‌تر كنیم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذارى می‌كنم. >> مقام معظم رهبری

فرمود ولی همت خود افزون کن
با کار مضاعف به ره حق خو کن
خواهی که سفید روی شوی نزد خدا
با کوشش خود مکر عدو خنثی کن

ما پیام عید رهبر را چو مصحف میکنیم
مثل دستورالعمل همواره مصرف میکنیم
کوری چشم دشمنان اسلام و قرآن
چشم آقا کار و همت را مضاعف میکنیم

---------------------------------
جرعه نور سعی داشته سایت های مناسب را معرفی نماید.«پیوند به سایت ها به مفهوم تایید محتوای این سایت ها توسط جرعه نور نمی باشد».

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

page rank google پیج رانك گوگل این وب

ارتباط با مدیر وبلاگ

با کلیک روی بالن فوق شما میتونید بطور مستقیم با مدیر وبلاگ چت کنید اگر آنلاین بوده باشد
************** ************** *

**************** ****************************