تبلیغات
جرعه نور

جرعه نور
 
قالب وبلاگ
نویسندگان
نظر سنجی
وبلاگ از نظر شما چگونه است؟






حق، مثل­ها را زند هرجا، به جاش        مــــی­كند معقول را محسوس وفاش

تا كـه دریـابد، مــردم از مــثل           آن­چـه مــقصود است، بی­نقص و خلل

 

قرآن كریم به عنوان كلام الهی و معجزه جاوید پیامبر اسلام9 كتابی است كه هدایت و راهنمایی مسلمانان را در خود دارد این كتاب آسمانی مشتمل بر ظرایف و دقایق فراوانی است كه بسیاری از آنان تا كنون ناشناخته مانده است.

رسول خدا9 در وصف قرآن می­فرمایند: <له ظهرٌ و بطنٌ فظاهره حكم و باطنه علمٌ، ظاهره أنیق و باطنه عمیق، له نجوم و علی نجومه نجومٌ، لاتحصی عجائبه ولاتبلی غرائبه، فیه مصابیح الهدی و منارالحكمة؛ قرآن دارای ظاهر و باطنی است. ظاهر آن حكم است و باطن آن علم. ظاهر آن جلوه و زیبایی دارد و باطنش ژرف و عمیق است. ستارگانی دارد و ستارگانش هم ستارگانی دارد. عجایب و شگفتی­هایش به شمار در نیاید و غرایبش كهنه نگردد. در آن چراغ­های هدایت و جایگاه نور حكمت است.>([1])

ارایه مثال در مباحث تعلیم و تربیت در حقیقت نوعی تعلیم عملی و نشان دادن عمل است. قرآن نیز یك كتاب عالی تربیت است كه در فصول و بخش­های خود بر تاریخ تكیه كرده و امثال فراوانی را در زمینه­های مختلف ذكر می­كند. چنان­كه خدای تعالی نیز می­فرماید: ﴿ولقد ضربنا للناس فی هذا القرءان من كلّ مثل...﴾([2])؛ <و به تحقیق در این قرآن برای مردم از هر گونه مثلی آوردیم...> مثل­های قرآنی با بیان سرگذشت افراد در تاریخ مردمان را به تعقل و تفكر دعوت می­نماید ﴿و تلك الأمثال نضربها للنّاس وما یعقلها إلاّ العالمون﴾([3])؛ <و این مثل­ها را برای مردم می­زنیم و[لی] جز دانشوران آن­ها را درنیابند.>

قرآن از مثل و داستان در خدمت هدف و رشد دادن به عقول و افكار و جهت دادن به زندگی بشر استفاده می­كند.

مثل به معنای نیر، داستان ﴿واقعی یا افسانه­ای﴾ كه میان مردم شهرت یافته و آن را برای روشن شدن مطلب و مقصود خود به نثر یا نظم حكایت می­كنند. فی المثل می­گویند:

به مثل پای گر نهد بر سنگ         سنگ گردد به پیش پایش زر([4])

قرآن با هدف خروج از دایره تاریخ و ورود به شعاع آیات مقدس این كتاب جاوید با بیان زندگی انسان­ها و سرگذشت پیامبران پیام­های ارزنده­ای را به گوش می­رساند كه هر یك در خور مطالعه و تأمل است. چنان­كه مولوی می­گوید:

چون تو در قرآن حق بگریختی      بـــا روان انـــبیا آمــــیختی

هــست قـرآن حال­های انبیا          مـــاهیان بـــحر پاك كبریــا

ور نـخوانی و نـئی قرآن پذیـر      انبیــا و اولیــا را دیــده گــیر

ور پذیرایی چو برخوانی قصص         مرغ جانت تنگ آید در قفس

مثل­های قرآنی در واقع بیان عبرت­های تاریخی است كه انسان­های وارسته و خدا جو را به تعقل و تفكر دعوت می­كند.

قرآن كتاب تعقل و تفكر است. برآنیم تا زین پس در این ستون مثل­های قرآنی را همراه با احادیث، حكایات و اندرزهای فارسی و عربی بیاوریم تا بدین وسیله هم تلخی و خشكی پند و اندرز را كم كنیم و هم خاطر را لذت و وجود را نشاط بخشیم.

 


 


پی­نوشت:

[1]. اصول كافی، ج 4، ص 399.

[2]. روم ﴿30﴾ : 58 .

[3]. عنكبوت ﴿29﴾ : 43.

[4]. فرهنگ فارسی، معین، ج 3، ص 3857.




طبقه بندی: حکمت های قرآنی،
[ چهارشنبه هشتم تیرماه سال 1390 ] [ 00:42 ] [ جرعه نور ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

درود خدا ر روان پاک رهبر کبیر انقلاب اسلام حضرت امام خمینی ره و سلام برارواح مطهر شهدای اسلام علی الخصوص شهدای هشت سال دفاع مقدس


امسال براى اینكه ما بتوانیم آنچه را كه در این دعاى شریف به ما تعلیم داده شده است و وظیفه‌ ماست، انجام بدهیم، براى اینكه بتوانیم بر طبق اقتضائات كشور و ظرفیت هاى كشور حركت كنیم، احتیاج داریم به اینكه همت خودمان را چند برابر كنیم؛ كار را متراكم‌تر و پرتلاش‌تر كنیم. من امسال را به عنوان سال «همت مضاعف و كار مضاعف» نامگذارى می‌كنم. >> مقام معظم رهبری

فرمود ولی همت خود افزون کن
با کار مضاعف به ره حق خو کن
خواهی که سفید روی شوی نزد خدا
با کوشش خود مکر عدو خنثی کن

ما پیام عید رهبر را چو مصحف میکنیم
مثل دستورالعمل همواره مصرف میکنیم
کوری چشم دشمنان اسلام و قرآن
چشم آقا کار و همت را مضاعف میکنیم

---------------------------------
جرعه نور سعی داشته سایت های مناسب را معرفی نماید.«پیوند به سایت ها به مفهوم تایید محتوای این سایت ها توسط جرعه نور نمی باشد».

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :

page rank google پیج رانك گوگل این وب

ارتباط با مدیر وبلاگ

با کلیک روی بالن فوق شما میتونید بطور مستقیم با مدیر وبلاگ چت کنید اگر آنلاین بوده باشد
************** ************** *

**************** ****************************